دیشب یکی از جالب ترین چهارشنبه سوری های عمرم بود...نبرد آتش و باران... 2 سمبل پاکی داشتن تلاش می کردن بدی ها و پلیدی ها را نابود کنن و نوید گر سالی پاک و پربرکت برامون باشن.. جالبه که قدیما تو این شب دخترها از چشمه آب می اوردن..

"جشن «چارشنبه‌سوری» در سراسر ایران‌زمین در شبِ آخرین چارشنبه سال همراه با آتش‌افروزی و پریدن از روی آن. این جشن با «آب» نیز در پیوند است و در برخی نقاط، پریدن از روی نهر یا آوردن آب از چشمه توسط دختران و شكستن كوزه‌های آب دیده شده است. در شیراز دختران و زنان از بامداد چارشنبه‌سوری تا پایان روز به آب‌تنی در چشمه كنار آرامگاه سعدی می‌پردازند و پسانگاه پسران و مردان آنرا ادامه می‌دهند. در آذربایجان (و نیز در جمهوری آذربایجان/ اَران) جشن چارشنبه‌سوری در هر چهار چارشنبه اسفندماه برگزار می‌شود. برخی جشن چارشنبه‌سوری را به دلیل نبودِ روزهای هفته در ایران باستان، جشنی نوساخته قلمداد می‌كنند در حالی‌كه این پندار درست به نظر نمی‌رسد. هر چند كه از دلایل و دیرینگی چارشنبه‌سوری آگاهی چندانی در دست نیست، اما شواهد متعددی در وجود نام‌ روزهای هفته در ایران باستان در دست است و از جمله در شاهنامه فردوسی هم به نام روزهای هفته و هم به جشن آتشی در «چارشنبه‌روز» اشاره شده است. با توجه به شواهد موجود، احتمال می‌رود كه این جشن با جشن «فروردگان» در بیست و ششم اسفند و نیز با خانه‌تكانی پایان سال و پاكیزگی خانه در پیوند باشد. پریدن از روی آتش نیز بر خلاف برخی پندارها بهیچوجه بی‌احترامی به آتش نیست، بلكه این كار بگونه‌ای نمادین برای سوزاندن و پاك كردن همه بدی‌ها و نادرستی‌ها و كدورت‌‌ها انجام می‌شود. سرودها و ترانه‌های معروف چارشنبه‌سوری نیز به این نكته اشاره دارند. " برگرفته از سایت پژوهشهای ایرانی .

متاسفانه قسمت نشد که با بقیه دوستان این شب رو جشن بگیریم ولی به قول مامان رفتیم بیرون جاهایی که اتیش روشن کرده بودن تا بلکه نور آتیش به صورتمون بتابه..
اینجا تو مشهد سر شبی زیاد شلوغ نبود یعنی تا اونجا که ما دیدیم .. ولی حدودای ساعت 8/5 ،9 بارون شدیدی شروع به باریدن کرد ..ما هم از فرصت استفادم کردیم . زدیم بیرون... بلوار وکیل آباد چندان شلوغ نبود ولی دور میدون نماشگاه شلوغ بود ... وای چه همه ماشین پلیس بود ...اصلا نمی ذاشتن وایستیم ...
توی یه میلان باحال هم عده زیادی جمع شده بودن و دور آتیش می زدن و می رقصیدن ...و همین که سر و کله ماشین های پلیس پیدا شد سر وصدای ترقه ها هم بلند شد...انگار داشتن اینجوری اعتراض می کردن ..نمیدونم این وسط حق باکیه؟!جوونتر ها که هیچ سرگرمی دیگه ای ندارن جز اینکه گاهی با همین مراسم ها کمی شاد باشن و تفریح کنن یا پلیس که اگر نباشن معلوم نیست یه عده چه کارا که نکنن...ولی در هر صورت فکر میکنم بین آشوبگر و ارازل اوباش و کسایی که واقعا می خوان این شب رو جشن بگیرن فرقه...

برای آگاهی از مراسم و آداب چهار شنبه سوری در شهر های دیگه روی این لینک کلیک کنین..

Comments (0)

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Subscribe Using: